הקדמה 

דמויות ציבוריות מעניינות בגלל הדעות הרדיקליות שלהן בנושאים שונים. כאשר מתברר שבעלי הדעות נמנים עם האליטות הפוליטיות, מתעורר הצורך בבדיקה. במאמר הקצר ננסה לבדוק בתמצות מה המאפיינים של הדמויות האלה ומה דוחף אותן להגיע לרעיונות קיצוניים כל כך. 

חיפוש מהיר בגוגל העלה לגביהן מספר מאפיינים מעניינים ומעוררי תהייה. אחד המאפיינים שלהן היה שלעיתים הייתה התעלמות מהמוצא שלהם, או שהסתבר שהם בני משפחות מעורבות ממוצא אשכנזי וממוצא מזרחי. נקודות אלה העלו סימני שאלה ונדרש בירור נוסף. הבירור גרם לנו ללכת צעד אחד לאחור ולבדוק את מאפייני האליטות ולשאול האם הדמויות הקיצוניות האלה אכן נמנות עם האליטות. 

בהדרגה נמצא המשותף והמבדיל ביניהן ובעקבות כך הלכה ונבנתה התיאוריה שלהלן.

מאפייני האליטות  

ותיקים או בני משפחה של ותיקים בארץ. 

משכילים או בעלי תואר אקדמי כלשהו. 

רובם ממוצא אשכנזי. 

סוציאליסטים בדעותיהם. 

חילוניים. 

נמנים עם בני המעמד המבוסס כלכלית. 

בעלי הערכה עצמית מוגזמת, משוכנעים שהם הישראלים כפי שישראליים צריכים להיות.

 מכירים במעמדם ובחשיבותו ומתייחסים להמוני העם כאל אנשים פשוטים ונחותים מהם.

 דואגים בכל דרך להנציח את מעמדם ולשמור על ריחוק מההמונים. 

דואגים שההמונים, שלא נמנים עימם, ינציחו את מעמדם. 

בבדיקה נמצא שישנם רבים העונים פחות או יותר על הקריטריונים הנ"ל, אבל מוצאם מזרחי. לכאורה הממצא סותר את ההנחות שלעיל, אבל בדיקה מעמיקה יותר של הדמויות שופכת אור על התופעה: אלה דמויות של מזרחיים המנסים לחקות את האליטות האשכנזיות.

מאפייני המזרחיים חקייני האליטות 

מנסים להציג את עצמם כוותיקים בארץ. אם הוריהם מעורבים, בדרך כלל יציגו את עצמם בצד ההורה הוותיק יותר בארץ. 

אם הוריהם מעורבים, ינסו להסתיר את המוצא המזרחי שלהם ויבליטו את המוצא האשכנזי. 

משכילים, בעל תואר אקדמי ויותר. 

מוצא מזרחי או צאצאים להורים מעורבים (מזרחי ואשכנזי). 

סוציאליסטים מוצהרים. 

בנים למשפחות מסורתיות ובאופן קיצוני בזים למסורת ולדת שלהם. 

מנסים בכל דרך להציג את עצמם כמי ששייכים לאליטות. פוזלים לכיוון האליטות ומנסים לחקות אותן בהתנהגותם. 

מנסים להתחבר חברתית בעיקר לאנשים המזוהים בעיניהם כאליטות, לשם כך לעיתים מתעלמים ממוצאם. בדרך כלל מעברתים את שמותיהם, כדי למחוק קשר למזרחיות שבהם. 

מרגישים שהם חייבים כל הזמן להוכיח שהם נמנים עם האליטות, בהתנהגותם ובדעותיהם, לכן יקצינו יותר מהאליטות כדי שלא ייחשפו כמתחזים. 

התנהגותם כחקיינים כה מושלמת, עד כי נוצר אצלם גם שכנוע עצמי והם רואים את עצמם מעל להמוני העם ומתרחקים מהם. 

חובה עליהם להעלים את המבטא המזרחי שלהם, ואת טון הדיבור שלהם מכיוון שאלה אלמנטים שיכולים להסגיר אותם. חקיינים שיישארו עם טון דיבור מזרחי או מבטא מזרחי, לעולם לא יוכרו כאליטה, והם מודעים לכך. לכן חבר כנסת נכבד לא ייחשב באליטה בשל מבטאו ולכן חברת כנסת נכבדה  לא תימנה עם האליטות בשל סגנון דיבורה. 

דואגים להנציח את מעמדם ומתנשאים בהתנהגותם על המוני העם ובעיקר על המזרחיים.

 מתייחסים לאחיהם המזרחיים כאילו הם ללא דעה פוליטית עצמית ומובהקת. 

יפגינו ויעשו הכול, כדי לזכות בהכרה במעמדם כפי שנראה בעיניהם. 

בהתנהגותם היום יומית יפגינו רדיקליות. 

הם שונים מהמזרחיים התמימים שמנסים להשתלב בחברה, נאמנים למוצאם ולא מתביישים בו. בחקותם את האליטות, החקיינים מפתחים שנאה לציונות ויעדיפו את הפלסטינים על היהודים. מתעלמים מהעבר שלהם. 

מקבלים אידיאולוגיות של מנהיגים ערבים ששוללים את קיומה של המדינה, ולא מתנגדים להן. 

לא משתמשים באפליה שזכו לה הוריהם כשעלו לארץ ומתעלמים ממנה. לא מזכירים את האפליה שזכו לה האשכנזים שהיו בצד הלא נכון של המפה הפוליטית בארץ (הימניים, נעדרי הפנקס האדום). שואפים ליהנות ממנעמי השלטון. 

לא מצביעים למפלגות הימין. המהלך הפוליטי של שנת 1977 גרם לשינוי שהחל בחברה הישראלית. בעקבות השינוי, אנשים ממוצא מזרחי השתלבו יותר ויותר בשלטון ובמוסדות החברתיים. הזיקה ללאומיות היהודית ולמסורתיות מאפיינת את הגוש הימני, לכן חלקים ניכרים באוכלוסייה המזרחית מצביעים למפלגות הימין שדוגלות בה, יותר מאשר למפלגות השמאל. זו הסיבה שהחקיין לא יצביע למפלגות הימין[1], כי אז הוא עלול להיות מזוהה עם המזרחיים וזו גם הסיבה שרוב גדול מהמזרחיים יצביעו וימשיכו להצביע למפלגות הימין).  

בניגוד למרבית המזרחיים, החקיינים לא מאמינים למנהיגים ערבים שקוראים להשמדת ישראל. 

משתעשעים יותר מדי במושג של שלילת הציונות, הפנתרים השחורים בזמנו. 

(למשל, ????? (עיראק) ופרופ' ????? (עיראק) תמכו בביטול חוק השבות ומחיקתה של הזהות הציונית של המדינה).[2]  

החקיינים המזרחיים פוזלים לעיתון 'הארץ', עיתון שבין מאפייניו: פרסום כתבות שפוגעות בזהות היהודית של המדינה. 

מביעים הזדהות עם הערבים שמבקשים להשמיד את המפעל הציוני ואת המדינה. 

מבקשים הכרה מהשמאל האשכנזי האנטי ציוני, כדי להיות שייכים להם ובכך מתנתקים מהמזרחיות שלהם וממורשתם. 

יוצאים נגד התנחלויות. מתעלמים מהקיבוצים שהתנחלו עוד קודם ויושבים על אדמות ערביות. 

סיכום 

למזלנו, המזרחיים חקייני האליטות, הם מיעוט שבמיעוט, אך לדאבוננו המיעוט שבמיעוט עדיין בעל השפעה לחקיינים נוספים, עובדה שמרבה את השסעים בעם. אלה הן הסכנות האמיתיות מכיוון שבהתנהגותם הרדיקלית (יותר קתולים מהאפיפיור) מסיתים את ההמונים שאינם נמנים עימם ולא עם האליטות. יש להם השפעה שלילית על ההמונים, שאולי מי מהם ינסה לחקות אותם. 

מעמדם של החקיינים נותר ללא שינוי על אף העובדה שחלה עלייה מתמדת בשיעור הישראלים ממוצא מעורב. כיום למעלה מ-50% מהנישואים הם מעורבים. נכון לשנת 2007 – מעל 25% מהילדים מעל לגיל 10, נולדו להורים מעורבים מבחינה עדתית. ללא ספק הנתונים של 2023 יצביעו על המשך עלייה במגמה הזו. 

אין קביעה נחרצת מי מהדמויות הציבוריות שייכות לכל קבוצה, בין אם היא האליטה הישראלית ובין אם היא האליטה החקיינית. הקורא, על פי הבנתו ובחינת ביטויי הרדיקליות של הדמות, יחליט מי נמנה עם האליטות האמיתיות ומי נמנה עם החקיינים. 


  [1] באופן מוצהר לא יצביע בשום אופן למפלגות הימין, אם כי בקלפי ייתכן שהחלטתו תהיה שונה.   

[2] הרשימה ארוכה וכוללת שמות, כמו בן גיגי ואחרים. ממליץ לקורא להכין לעצמו רשימה כזו, ולהוסיף עליה את החקיינים שיתגלו על ידו.